piątek, 30 września 2016

SAK YAN - magia tajskiego tatuażu na Warsaw Tattoo Convention


Miło mi poinformować, że wystawa SAK YAN - magia tajskiego tatuażu fotografii Matthieu Duquenois wraca do Warszawy. Po swojej premierze w Muzeum Azji i Pacyfiku w 2014 roku będzie pokazywana podczas warszawskiej konwencji tatuażu 4th Warsaw Tattoo Convention 2016.


8-9.10.2016
WARSAW TATTOO CONVENTION
Stadion Miejski Legii Warszawa
ul. Łazienkowska 3, Warszawa
https://www.facebook.com/WarsawTattooConvention


Matthieu Duquenois zjawiskiem tatuażu tajskiego Sak Yan zajmuje się od 2006 roku, zarówno jako badacz, jak i praktyk. Był tatuowany przez ponad 25 mistrzów Sak Yan. Jest drugim Europejczykiem, który dostąpił zaszczytu zostania ajarnem, czyli mistrzem tatuażu tajskiego. Dzięki niezwykłym fotograficznym portretom Ajarna Matthieu odkryjemy duchowy świat mistycznych wierzeń i rytuałów oraz świętej ikonografii Sak Yan. Zaprezentowane zostaną także narzędzia do tatuowania z muzealnej i prywatnej kolekcji. Ekspozycja została przygotowana przez Muzeum Azji i Pacyfiku w Warszawie. 

Rytuał Long kong wykonywany jest przez mistrza podczas specjalnej okazji w celu
sprawdzenia efektywności i mocy jego tatuażu i mantr, 2013 
Tradycja tatuowania w Azji Południowo-Wschodniej jest jedną z najstarszych na świecie, sięgającą korzeniami trzeciego tysiąclecia przed naszą erą. W Tajlandii, pamięć o świętych liniach przodków nie została utracona i nadal jest przekazywana z pokolenia na pokolenie. Sak Yan (taj. sak oznacza „nakłucie” czy „dźgnięcie”, natomiast yan, yant, yantra „święty symbol”) jest częścią synkretycznej religii Tajów wywodzącą się z najstarszych wierzeń animistycznych oraz braminizmu i buddyzmu. Mistrzowie tatuażu (ajarnowie) czuwając nad ciągłością tych świętych tradycji. W zaciszu swoich prywatnych sanktuariów (samnak lub samnak sak) dekorują ciała swoich uczniów (luksit) i oddanych wyznawców magicznymi wzorami (yantrami lub yan) przy pomocy dużych, przypominających igłę narzędzi do tatuowania. 

Ajarn Tom, świecki mistrz tatuujący w świątyni Wat Bang Phra, fot. Matthieu Duquenois, 2012

Sak Yan wymyka się dzisiejszemu postrzeganiu zjawiska tatuażu. Dla wyznawców jest odpowiedzią na życiowe problemy, z jakimi zwracają się do mistrza. Pojawiające się na skórze mistyczne zwierzęta i bóstwa, otoczone mantrą czy świętym zaklęciem katha, są niczym talizman, mający zapewnić siłę, odwagę, powodzenie w miłości czy ochronę przed ranami. Te potężne symbole są nośnikiem wszechmocnej magii (sayasart), która przenika ludzkie ciało, zmieniając życie. Każdy uczeń musi jednak przestrzegać reguł ustalonych przez mistrza. W przeciwnym wypadku tatuaż straci moc i stanie się jedynie trwałym rysunkiem na skórze. 

Organizatorzy:
Muzeum Azji i Pacyfiku w Warszawie
WARSAW TATTOO CONVENTION

Sponsor wystawy: MyLand s.c. 

Fotografie: Matthieu Duquenois

Kurator wystawy: 
Tomasz Madej (Muzeum Azji i Pacyfiku)

Drobne i delikatne szczegóły to znak rozpoznawczy Ajarn Koba z Ayuathayi,
fot. Matthieu Duquenois, 2012

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz